Jürgen Ligi: nutiseadmete kasutamist peaks piirama koolis ja ka kodus!
Uurisime meie avaliku elu tegelastelt, kas koolides peaks nutiseadmete kasutamist piirama. Samuti tahtsime teada, mida lugupeetavad ise oma nutividinatega teevad.
Lauri Luur: „On teaduslikult tõestatud et liiga palju nutiseadmes aega veetev laps ei arene võrdväärselt nendega kes seda vähem kasutavad. Seetõttu teatavad piirangud vajalikud.”
Toomas Aria: „Jah peaks piirama küll kuna nutiseadme kasutamine tugevalt häirib õppimist ja süvenemist õpingusse. Kui mul poeg koolis käis siis temal oli koolis reegel klassi sisenedes pandi telefonid hääletu peale ja korvi ja peale tunde sai telefoni tagasi.”
Andrei Korobeinik: „Usun et iga kool võiks enda siseeskirju ise otsustada. Tunnis kasutamine ei ole muidugi mõistlik (kui õppeprotsess seda ei eelda), aga totaalne keeld on ehk üleliigne. Ise loomulikult kasutan telefoni, aga tööasju teen pigem arvutiga ja raamatuid loen e-lugerist. Telefonis näiteks mängin malet, tellin taksot ja loomulikult kasutan messengereid ja helistan.”
Jürgen Ligi: „Jah, peab. Ka kodus peab . Mina kasutan tööks, info saamiseks ja suhtluseks, aga ajaliselt õpilastega vôrreldes kaugelt vähem.”
Annely Akkermann: „Ilmselt peaks koolides nutiseadme kasutamist piirama. Noorte enesereguleerimise võime on veel nõrk ja vajab toetamist väljaspoolt. Ma ise teen nutitelefoniga põhiliselt tööd, suhtlen avalikkusega, aga kasutan ka mitmeid teenuseid nagu pank, parkimine, allkirjastamine, navigeerimine jne. Muidugi suhtlen oma lähedastega.”
Ingrid Stahl: „Mina isiklikult leian, et nutiseadmed ja kool ei käi kokku. Koolis, tundide ajal on ikka kogu tähelepanu vääriv õppetöö. Lapsed ei suhtle enam omavahel, käiakse üksteisest mööda, nutiseade peos.. peale koolitööd istutakse toas .. jälle tähelepanu nutiseadmes.
Ma hetkel selle teema kohta tahaks väga rängalt öelda, aga mingil moel on meil nn"demokraatia"... Ise kasutan nutiseadmeid kaugemate sõprade, tuttavate ja sugulastega suhtlemiseks.”
Arnold Oksmaa: „Ma arvan et klassitundides koolitöö ajal võiks ikka õpilased keskenduda jah kooli tööle, et sel ajal võiks olla piiratud, sest arvan et need segavad ka õpilaste keskendumist ja klassijuhatajale peaks ikka au andma ta tehtud töö eest, see oleks elementaarne viisakus, mina ise kasutan kahte nutitelefoni REDMI, üks on isiklik telefon, ja teine on mu TervitusVideode filmimiseks, et videod oleksid kvaliteetsed, ja et neis väljenduks see sära ja rõõm, kui inimestel sünnipäevad.”
Joonas Kolostov: „Koolides ei peaks nutiseadmeid piirama. Maailm areneb, piirangud tõkestavad loomulikku arengut. Ise kasutan nutiseadmeid tööks ja vabaaja sisustamiseks.”
Aivar Ruukel: „Ma arvan, et ei peaks. Kool pole terroriorganisatsioon. Inimesed ise peaks vastutama enam oma elu eest. Lapsed on muidugi ebaküpsed, et mingit jama läbi näha, aga siis peaks lapsevanemad neid toetama. Ise ma kasutan nutiseadet sihtotstarbeliselt - lugemine, kirjutamine, nagu peen on öelda "sisu loomine".”
Heiki Hainsalu: „Kindlasti peaks olema piirangud nutiseadmetele, kuna hetkel lubatakse neid liiga palju kasutada isegi tundides.”
Kert Kingo: „Selleks, et õpilased keskenduksid tundides õppetööle peaks nutiseadmete kasutamine tunnis olema keelatud. Noored veedavad enamuse oma ajast oma nutiseadmes mängides mänge, scrollides erinevates sotsiaalmeedia keskkondades või chattides. Ükski neist tegevustest ei ole arendav ega anna eluks vajalikke teadmisi ja oskusi. Seega on nutiseadmes viibitud aeg üks aja veetmise vorme. Koolitund on õppimiseks ja teadmiste omandamiseks, mitte koht omale sobivaks ajaviitmiseks. Mina ise kasutan nutiseadet paljudeks (eelkõige tööalasteks) tegevusteks - loen e-posti ja saadan kirju, digiallkirjastan dokumente ja edastan neid, loen erineva meedia päevakajalisi uudiseid, googeldan vajaliku info leidmiseks, teen sotsiaalmeedia postitusi, suhtlen erinevaid suhtluskeskkondasid kasutades. Loomulikult helistan ka.”
Gunnar Loho: „Koolides peaks piirama kasutamist. Välismaa eliitkoolides on nad tundide ajal keelatud. Ise kasutan jooksvalt suhtlemiseks, töögraafikus märkmete tegemiseks ja millegi õppimiseks.”
Mary Lovisa Eiser: „Mitte piirama, vaid lausa keelama. Ise kasutan igapäevselt internetis ja sotsiaalmeedias ringi kolades, kuid tänaval ja ühistranspordivahendites ei kasuta kunagi. Isegi telefoni kõnedele siis ei vasta.”
Janika Sillamaa: „Tunnivälisel ajal liiga ranget piirangut pole minu arvates vaja. Ise õpetajana luban tundides noortel vaadata noote ja stsenaariumit tahvlist või telefonist. Oma lapsel kodus ei keela. Tal telefon on nuppudega, aga tahvlis joonistab ja komponeerib. Sai sünnipäevaks sibeliuse nimelise noodikirjutamise programmi. Ka teeb ta oma mänguasjadega nukufilme. Selliseid lihtsaid - ise mõtleb stsenaariumi välja ja siis filmib ning monteerib. Oskab teha ka helimontaaži. Ise õppis. Tütar Alma on 9 aastane. Nüüd saate teineteisele sõnumeid saata ja helistada ning näha sellist teavet nagu aktiivne olek ja kas sõnumeid on loetud. Ise kasutan peamiselt oma Teatritöö projektisisesteks suhtlusteks. Meil on mitmed lavastuslikud "grupid". Kostüümiosakonnast, helitehnilise osakonnani. Kasutan ka telefonis GPS-i. Komponeerin palju arvutiga. Noodigraafkat teen arvutiga. Ja siis selle tulemusel saan nutiseadmes neid materjale vajadusel avada. Kõikvõimalikud maksed ja kiirem suhtlus saab ka nutiseadmes tehtud. Sõltlane pole. Igapäevase skrollimisega ei tegele.”
Vaido Neigaus-Lindström: „Mul endal on praktiliselt kogu elu telefonis. Teen oma muusika asju seal. Demod ning ka sõnad teen sinna. Kuna oma sotsiaalmeedia eest kannan hoolt ise, siis kõik vajaminevad äpid on mul seal olemas. Kuigi ma ise kasutan telefoni palju ka oma tööasjus, siis usun siiski, et lastel võiks see olla piiratud, sest interneti maailmas võib olla ohte millest laps ei pruugi aru saada ning minu meelest looduses lapsega näiteks palli mängida oleks ikkagi toredam ja põnevam kui visata telefon sülle a la säh mängi ja ole vait!
Pille Pürg: „Koolides peaks kindlasti õppetöö ajal nutiseadmete kasutamist piirama .Praegune seis ületab juba kõik piirid.Internetist põhimõtteliselt kaupa ei telli.tahan asja enne näha ja katsuda,kui ostan.”
Marco Tasane: „Mõnes koolis juba piiratakse.”
Rita Kaljus: „Kindlasti.”
Venno Loosaar: „Jah, ka koolides.”
See kuulujutt, et Purtelpoja isa oli verivorst on lihtsalt rassism. Musta ämbri aemel peab olema roheline !